Wat is B Corp?

Wat hebben DO IT ORGANIC, Vivera, Patagonia, Auping, Dopper en Seepje met elkaar gemeen? We zijn allemaal B Corps. B wattes? Komt-ie: 

B Corp staat voor B Corporation. En nee, dat is geen ander woord voor B-merk, integendeel. De ‘B’ van B Corp staat juist voor ‘Benefit’. Het is namelijk een internationale certificering voor bedrijven die niet alleen winst willen maken, maar vooral ook een positieve impact willen maken op de maatschappij en de wereld. Het streven? Een duurzame, gelijkwaardige én inclusieve toekomst. Klinkt goed, toch? 

Wanneer mag je jezelf een B Corp noemen?

Niet iedereen die een keertje wat goeds doet, mag zich meteen een B Corp noemen. B Corp kijkt namelijk niet naar één aspect van een bedrijf, maar naar de hele bedrijfsvoering. Van de impact in je productieketen tot de voordelen die je medewerkers biedt.  

Om in aanmerking te komen voor een B Corp certificaat, wordt je op vijf verschillende punten beoordeeld:

  1. Governance: De missie van het bedrijf, sociale en ecologische impact, ethiek en transparantie. 
  2. Workers: De zorg voor de werknemers op het vlak van financiële zekerheid, gezondheid, veiligheid, welzijn, loopbaanontwikkeling, betrokkenheid en tevredenheid. 
  3. Community: De betrokkenheid bij de impact op de gemeenschappen waarin het bedrijf actief is, mensen inhuurt en grondstoffen/producten vandaan haalt.  
  4. Environment: De algemene milieubeheerpraktijken van een bedrijf en de impact ervan op de lucht, het klimaat, het water, het land en de biodiversiteit.  
  5. Customers: De kwaliteit van producten en diensten, ethische marketing, gegevensprivacy en -beveiliging en feedbackkanalen. 

Om het B Corp-certificaat te krijgen moet je op al die punten in totaal 80 punten of hoger scoren. Voor je beeld: het gemiddelde bedrijf haalt 50,9 punten. 

    Wat maakt DO IT ORGANIC een B Corp? 

    Wat onze totale impactscore is? 90 punten! Onder andere omdat: 

    1. Het onze missie is om de hele voedselketen te veranderen naar 100% biologisch. Een behoorlijk duurzaam doel dus.  
    2. We mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een fijne werkplek bieden en ervoor willen zorgen dat zij ‘verpakken met een glimlach’. Zo willen we goed voor al onze medewerkers zorgen.  
    3. We langdurige relaties opbouwen met biologische boeren bij verschillende projecten over de hele wereld, zoals in Cambodja, Mozambique en Oeganda, zoals dit project bijvoorbeeld

    We zijn natuurlijk heel trots op die hoge impactscore (hier vindt je de exacte punten per onderwerp), maar we blijven ons best doen om het nóg beter te doen en te blijven bijdragen aan een gezondere planeet. Want ook dat is B Corp: er is geen eindbestemming. Het is een voortdurende drijfveer voor doing better business.  

    Kies je taal