Update sesam project

Sinds 2021 maken we deel uit van een geweldig project in Noord-Oeganda, dat erop gericht is de levensomstandigheden van kleine boeren uit de regio te verbeteren. Hoe? Door het opbouwen van biologische en inclusieve waardeketens voor biologische sesam en sojabonen.

3 jaar later: hoe gaat het?

Onze CEO Hendrik Wijnen bracht een bezoek aan Oeganda om te zien hoe het sesamzaadproject in Oeganda er na drie jaar voor staat. Hebben de boeren hun land kunnen uitbreiden? Zijn de opbrengsten verbeterd? En verdienen ze meer geld?

Het antwoord op alle drie die vragen is: ja.

Een boer vertelt: 'Door de betere oogst heb ik kunnen investeren: ik heb een os gekocht die mijn land schoonmaakt, zodat we de akker konden laten groeien van 0,5 naar 1,5 hectare. Als het zo doorgaat huur ik over een jaar een tractor om mijn land te bewerken.'

Tot 70% meer opbrengst

Hendrik: 'Het was mooi om te zien dat de boeren de stukken zeil die ze tot hun beschikking hebben, heel goed gebruiken. Ze leggen het zeil onder hun droogrek, waardoor er minder steentjes en zand in komt, wat weer voor een hogere opbrengst zorgt.'

Ook de rugspuit met biologische (kruiden)extracten waarmee de boeren hun gewassen behandelen tegen beestjes is een groot succes, merkt Hendrik op. 'Per dorp was er nu nog maar één exemplaar beschikbaar en er kwam tijdens het bezoek een actieve vraag naar meer rugspuiten.' 

Voor hoeveel meer opbrengst dit soort maatregelen precies zorgen, is lastig te zeggen. De boeren hebben het zelf namelijk over 'meer zakken oogst van het land', maar we schatten dat hun opbrengst met zo'n 30 tot 70 procent is gestegen.

Hoeveel boeren zijn er inmiddels getraind?

De teller van het aantal getrainde en gecertificeerde boeren staat nu, na drie jaar, op 12000. We verwachten dat het doel van 25000 getrainde en gecertificeerde boeren in zes jaar daarmee zeker haalbaar is. 

De boeren worden op drie manieren getraind: 

  1. In een groep onder de boom in het dorp voor de theorielessen
  2. In het veld voor de praktijkervaring
  3. Met video's in de vorm van infographics

Grafische video’s zijn populair

In verband met de laaggeletterdheid in de regio, is de training enorm grafisch en praktisch. Zo zijn niet alleen de video's heel beeldend, maar de boeren schilderen zelf ook de handelingen die ze moeten doen om de zaden in de grond te stoppen, om zo alles beter te onthouden.

En dat valt in goede aarde! De reacties van de boeren over de training zijn stuk voor stuk positief: ze voelen zich beter getraind – vooral de videotraining is erg populair – gebruiken de kennis in hun dagelijkse werkzaamheden en zijn van plan om nog meer te verbouwen. 

Het verdiende geld wordt, zoals eerder genoemd, geïnvesteerd in hun land, maar ook voor het schoolgeld van de kinderen en andere essentials. Een wat oudere boer vertelde dat hij met zijn nieuwe inkomsten voor het eerst in zijn leven een matras kon kopen.

Tussentijdse evaluatie

Ons gevoel bij de voortgang van het project is al met al erg goed. Nu we op de helft van het aantal jaar van het project zijn, voert het ontwikkelingsbedrijf binnenkort nog een officiële tussentijdse evaluatie, waarin het inkomen van de boeren uit het basisrapport wordt vergeleken met nu. Kortom: wordt vervolgd!

Export naar de Europese markt

DO IT ORGANIC is de hoofdpartner in het project en levert kennis over de Europese markt. Ook vermarkten, importeren en distribueren we de biologische sesam en sojabonen. 

Bekijk de video hieronder voor meer informatie over het project, de boeren en onze doelen.

Kies je taal